Ezt a dokumentumot a Netscape készítette, és csak a tájékoztatás célját szolgálja. Segíthet abban, hogy a
személyes adatainkat megvédjük az interneten, de nem érinti az összes adatvédelmi és biztonsági kérdést, és
nem tekinthető a Netscape hivatalos ajánlatának a megfelelő adatvédelmi és biztonsági rendszabályokat
illetően.
Tanúsítványkezelő
Ez a fejezet leírja, hogy hogyan használható az Tanúsítványkezelő. A tanúsítványok használatáról bővebben a
Tanúsítványok használata fejezetben olvashatunk.
A Tanúsítványkezelő a következő lépésekkel hívható elő:
- A Szerkesztés menüből válasszuk a Beállításokat.
- Az Adatvédelem és biztonság kategóriában kattintsunk a Tanúsítványokra. (Ha nem láthatóak az
alkategóriák, az alkategóriák kibontásához kattintsunk duplán az Adatvédelem és biztonság kategóriára.
- Kattintsunk a Tanúsítványok kezelése gombra.
Saját tanúsítványok
A Tanúsítványkezelő Saját tanúsítványok panellapja a minket azonosító
tanúsítványokat jeleníti meg. A saját tanúsítványok az azokat kiadó szervezetek neve alatt jelennek meg.
- Ha nem jelennek meg a tanúsítványok nevei a szervezetek neve alatt, kattintsunk duplán a névre.
- A tanúsítvány kiválasztásához kattintsunk a nevére.
- Egynél több tanúsítvány kiválasztásához tartsunk nyomva a Control billentyűt, és kattintsunk a
neveikre.
Válasszunk ki egy vagy több tanúsítványt és kattintsunk a következő gombok egyikére:
- Megjelenítés: részletes információk megjelenítése a kijelölt tanúsítványokról.
- Biztonsági mentés: a kijelölt tanúsítványokról biztonsági mentés készítése. Megjelenik egy
párbeszédpanel, amelyben megadhatjuk a biztonsági mentést védő jelszót. A biztonsági mentés ezek után
tetszőleges könyvtárba elhelyezhető.
- Törlés: a kijelölt tanúsítványok törlése.
A következő műveletekhez nem kell kijelölni egy tanúsítványt sem:
- Importálás: egy vagy több tanúsítvány importálása a biztonsági mentést tartalmazó állományból.
Miután az Importálás gombot megnyomtuk, a Tanúsítványkezelő bekéri a biztonsági mentést tartalmazó állomány
nevét. A tanúsítványokról készült biztonsági mentéseknek általában .p12 a kiterjesztése, például
MyCert.p12 . Miután kiválasztottunk az importálandó fájlt, a Tanúsítványkezelő bekéri a biztonsági
mentés elkészítésekor megadott jelszót.
-
Biztonsági mentés mindenről: minden tanúsítványról biztonsági másolatot készít, amely a szoftveres adatvédelmi eszközben tárolódik.
Megjegyzés: az intelligens kártyákon tárolt tanúsítványokról nem készíthető biztonsági
mentés. Akár a néhány kiválasztott tanúsítványra a Biztonsági mentés, akár a Biztonsági mentés
mindenről gombot használjuk is, a biztonsági mentés nem fogja az intelligens kártyákon és egyéb külső
adatvédelmi eszközökön tárol tanúsítványokat tárolni. Csak a beépített szoftveres adatvédelmi eszközön
tárolt tanúsítványokról készíthető biztonsági mentés.
Tanúsítványok biztonsági mentésének jelszava
A tanúsítványok biztonsági mentésének jelszava védi az egy vagy több tanúsítványt, amelyet a
Tanúsítványkezelő Saját tanúsítványok panellapjáról választottunk ki
mentésre.
Ez a tanúsítvány biztonsági másolatának készítése során a Tanúsítványkezelő számára megadott jelszó. A
tanúsítvány későbbi visszaállítása csak e jelszó birtokában lehetséges.
- Jelszó: írjuk be a biztonsági mentés jelszavát ebbe a mezőbe.
- Jelszó (ismét): írjuk be ismét a biztonsági mentés jelszavát. Ha nem pontosan ugyanazt írjuk
ide, mint az előbb, akkor az OK gomb inaktív marad. Ebben az esetben próbáljuk újra beírni az új
jelszót.
Ha valaki megszerzi a tanúsítványok biztonsági másolatát tartalmazó fájlt, és sikeresen importálja a
tanúsítványokat, akkor a mi nevünkben küldhet üzeneteket és érhet el webhelyeket. Ez akkor okozhat problémát,
ha például digitálisan aláírjuk a fontos elektronikus leveleinket, vagy a bankszámlánkat és a befektetéseinket
az interneten keresztül kezeljük.
Emiatt nagyon fontos, hogy nehezen kitalálható jelszót válasszunk a biztonsági mentéshez. A jelszóminőség
fokmérője nagyjából kijelzi, hogy milyen nehéz kitalálni a jelszavunkat. A figyelembe vett tényezők a
jelszó hosszúsága, a kis- és nagybetűk váltogatott használata, valamint a számok és egyéb jelek használata.
Mindazonáltal ez nem garantálja, hogy a jelszavunkat nem lehet kitalálni.
A jó jelszó kiválasztásához további útmutatást találunk a Choosing a Good Password című
on-line dokumentumban.
Az is fontos, hogy a jelszót biztonságos helyen tároljuk, és ne olyan helyen, ahol bárki könnyen
hozzáférhet. Ha elfelejtjük ezt a jelszót, nem fogjuk tudni a tanúsítványokat visszaállítani a biztonsági
mentésből.
Tanúsítványok törlése
Mielőtt törölnénk egy lejárt saját tanúsítványt a Tanúsítványkezelő Saját
tanúsítványok panellapján, győződjünk meg arról, hogy soha többé nem lesz rá szükségünk, például egy régi
elektronikus levél elolvasásához, amelyet az ennek a tanúsítványnak megfelelő személyes kulcs segítségével
titkosítottak.
Mások tanúsítványai
A Tanúsítványkezelő Mások tanúsítványai panellapja a birtokunkban lévő másokat
azonosító tanúsítványokat jeleníti meg.
Ha digitálisan aláírt elektronikus levelet kapunk valakitől, a Tanúsítványkezelő automatikusan importálja a
tanúsítványukat. Ezeket a tanúsítványokat arra használhatjuk, hogy titkosított üzeneteket küldjünk ezeknek az
embereknek.
A mások tanúsítványai az azokat kiadó szervezetek neve alatt jelennek meg.
- Ha nem jelennek meg a tanúsítványok nevei a szervezetek neve alatt, kattintsunk duplán a névre.
- A tanúsítvány kiválasztásához kattintsunk a nevére.
- Egynél több tanúsítvány kiválasztásához tartsunk nyomva a Control billentyűt, és kattintsunk a
neveikre.
Válasszunk ki egy vagy több tanúsítványt és kattintsunk a következő gombok egyikére:
- Megjelenítés: részletes információk megjelenítése a kijelölt tanúsítványokról.
- Törlés: a kijelölt tanúsítványok törlése.
E-mail tanúsítványok törlése
Mielőtt törölnénk valaki más tanúsítványát a Tanúsítványkezelő Mások tanúsítványai panellapján, győződjünk
meg róla, hogy soha többé nem akarunk titkosított levelet küldeni annak a személynek, illetve hogy nem akarjuk
többé ellenőrizni az általa küldött üzenetek digitális aláírását.
Webhelyek tanúsítványai
A Tanúsítványkezelő Webhelyek panellapja a birtokunkban lévő webhelyeket azonosító tanúsítványokat jeleníti
meg.
A webhelyek tanúsítványai az azokat kiadó szervezetek neve alatt jelennek meg.
- Ha nem jelennek meg a tanúsítványok nevei a szervezetek neve alatt, kattintsunk duplán a névre.
- A tanúsítvány kiválasztásához kattintsunk a nevére.
- Egynél több tanúsítvány kiválasztásához tartsunk nyomva a Control billentyűt, és kattintsunk a
neveikre.
Válasszunk ki egy vagy több tanúsítványt és kattintsunk a következő gombok egyikére:
- Megjelenítés: részletes információk megjelenítése a kijelölt tanúsítványokról.
- Szerkesztés: a kijelölt tanúsítványok bizalmi beállításainak megtekintése, illetve szerkesztése.
A beállításokat arra használhatjuk, hogy egy webhely tanúsítványát megjelöljük úgy, hogy nem bízunk benne,
vagy nem bízunk benne azonosítási célból.
- Törlés: a kijelölt tanúsítványok törlése.
Webhely tanúsítványának megbízhatóságának beállítása
Miután a Tanúsítványkezelő Webhelyek panellapján kijelöltük egy webhely tanúsítványát, és megnyomtuk a
Szerkesztés gombot, megjelenik a „Webhely tanúsítványának megbízhatóságának beállítása”
párbeszédpanel. Itt megadhatjuk, hogy megbízunk-e a kijelölt tanúsítványban a webhely azonosításának és a
titkosított kapcsolat létrehozásának tekintetében.
A párbeszédpanel a következő elemekből áll:
- A név tanúsítványt kiadta: A tanúsítványt kibocsátó hitelesítésszolgáltató adatait tartalmazza.
-
Tanúsítvány-bizalom szerkesztése:
- Tanúsítvány megbízhatóságának kinyilvánítása: ha ezt a lehetőséget választjuk, a
aTanúsítványkezelő ezentúl megbízik ebben a tanúsítványban a webhely azonosítása és a titkosított
kapcsolat létrehozása céljából. Ha ezt a lehetőséget választjuk, akkor a webhely meglátogatásakor a
böngésző a lehető legkevesebb (vagy semmi) figyelmeztető üzenetet kíséretében jeleníti meg a
webhelyet.
- Tanúsítvány megbízhatatlanságának kinyilvánítása: ha ezt a lehetőséget választjuk, a
aTanúsítványkezelő ezentúl nem bízik meg ebben a tanúsítványban a webhely azonosítása és a
titkosított kapcsolat létrehozása céljából. Ha azt a lehetőséget választjuk, a webhely
meglátogatásakor a böngésző egy vagy több figyelmeztető üzenetet jelenít meg, mielőtt a webhely
megjelenik.
- Hitelesítésszolgáltató megbízhatóságának megadása: kattintsunk erre a gombra a webhely
tanúsítványát kiadó hitelesítésszolgáltató megbízhatóságának megadásához. Ezek a beállítások lehetővé
teszik, hogy megbízzunk vagy ne bízzunk meg egy adott hitelesítésszolgáltató által kiadott különféle
tanúsítványokban. Például megadhatjuk, hogy az adott hitelesítésszolgáltató által kiadott minden
webhelytanúsítványban megbízunk.
A változtatások érvényesítéséhez kattintsunk az OK gombra.
Webhely tanúsítványainak törlése
Mielőtt törölnénk egy webhely tanúsítványát a Tanúsítványkezelő Webhelyek panellapján, győződjünk meg róla, hogy soha többé nincs szükségünk rá a
webhely azonosításához vagy a titkosított kapcsolat létrehozásához.
Hitelesítésszolgáltatók
A Tanúsítványkezelő Hitelesítésszolgáltatók panellapja a birtokunkban lévő hitelesítésszolgáltatókat azonosító tanúsítványokat
jeleníti meg.
A hitelesítésszolgáltatók tanúsítványai az azokat kiadó szervezetek neve alatt jelennek meg.
- Ha nem jelennek meg a tanúsítványok nevei a szervezetek neve alatt, kattintsunk duplán a névre.
- A tanúsítvány kiválasztásához kattintsunk a nevére.
- Egynél több tanúsítvány kiválasztásához tartsunk nyomva a Control billentyűt, és kattintsunk a
neveikre.
Válasszunk ki egy vagy több tanúsítványt és kattintsunk a következő gombok egyikére:
- Megjelenítés: részletes információk megjelenítése a kijelölt tanúsítványokról.
- Szerkesztés: a kijelölt tanúsítványok beállításainak megtekintése, illetve szerkesztése. Ezeket
a beállításokat annak megadására használhatjuk, hogy milyen típusú tanúsítványokban bízunk meg az adott
hitelesítésszolgáltató által kiadottak közül.
- Törlés: a kijelölt tanúsítványok törlése.
Ha az egész tanúsítványláncban megbízunk, elég csak a legfelső
szintű hitelesítésszolgáltató beállításait módosítani.
A lánc importálásához kattintsunk a hitelesítésszolgáltató által megadott weboldalon található hivatkozásra.
Ezután a Hitelesítésszolgáltatók panellapon keressük meg a legfelső szintű hitelesítésszolgáltatót, és
módosítsuk a beállításait.
A legfelső szintű és a közbülső hitelesítésszolgáltatók ugyanazon szervezet alatt jelennek meg. A legfelső
szintű tanúsítvány az, amelyik saját magát adja meg kibocsátóként.
Közbülső hitelesítésszolgáltató letöltése esetén: ha egy olyan közbülső
hitelesítésszolgáltató-tanúsítványt töltünk le, amelynek a legfelső szintű tanúsítványa már megbízhatónak van
jelölve, nem kell megadni, hogy milyen szerepekben bízunk meg benne. A közbülső tanúsítványok automatikusan
öröklik a felsőbb szintűek bizalmi beállításait.
Hitelesítésszolgáltató tanúsítványának megbízhatóságának beállítása
Miután a Tanúsítványkezelő Hitelesítésszolgáltatók panellapján kijelöltük egy hitelesítésszolgáltató
tanúsítványát, és megnyomtuk a Szerkesztés gombot, megjelenik a „Hitelesítésszolgáltató tanúsítványának
megbízhatóságának beállítása” párbeszédpanel. Itt megadhatjuk azokat a hitelesítésszolgáltató által
kiadott tanúsítványtípusokat, amelyekben megbízunk. Ha az összes jelölőnégyzetről eltávolítjuk a kijelölést, a
Tanúsítványkezelő az adott hitelesítésszolgáltató által kiadott semelyik tanúsítványban sem fog megbízni.
A beállítások hatása:
- Ez a tanúsítvány használható webhelyek azonosítására: a Tanúsítványkezelő meg fog bízni az adott
hitelesítésszolgáltató által kiadott tanúsítványokban a webhelyek azonosításának és a kapcsolat
titkosításának tekintetében. Ha erről a jelölőnégyzetről eltávolítjuk a kijelölést, a Tanúsítványkezelő az
adott hitelesítésszolgáltató által kiadott webhelytanúsítványokban nem fog megbízni.
- Ez a tanúsítvány használható webhelyek azonosítására: a Tanúsítványkezelő meg fog bízni az adott
hitelesítésszolgáltató által kiadott tanúsítványokban az elektronikus levelek aláírásának és titkosításának
tekintetében. Ha erről a jelölőnégyzetről eltávolítjuk a kijelölést, a Tanúsítványkezelő az adott
hitelesítésszolgáltató által kiadott e-mail tanúsítványokban nem fog megbízni.
- Ez a tanúsítvány használható szoftverkészítők azonosítására: a Tanúsítványkezelő meg fog bízni
az adott hitelesítésszolgáltató által kiadott tanúsítványokban a szoftverkészítők azonosításának
tekintetében. Ha erről a jelölőnégyzetről eltávolítjuk a kijelölést, a Tanúsítványkezelő az adott
hitelesítésszolgáltató által kiadott ilyen tanúsítványokban nem fog megbízni.
A beállítások érvényesítéséhez kattintsunk az OK gombra.
Hitelesítésszolgáltatók tanúsítványainak törlése
Mielőtt törölnénk egy hitelesítésszolgáltató tanúsítványát a Tanúsítványkezelő Hitelesítésszolgáltatók panellapján, győződjünk meg róla, hogy soha többé nincs
szükségünk ezen hitelesítésszolgáltató által kiadott tanúsítványok érvényesítésére. Ha töröljük egy
hitelesítésszolgáltató egyetlen érvényes tanúsítványát, a Tanúsítványkezelő nem fog megbízni az általa kiadott
tanúsítványokban.
Eszközkezelő
Ez a fejezet az Eszközkezelő párbeszédpanelt írja le. Az Eszközkezelő használatáról az Intelligens kártyák és egyéb adatvédelmi eszközök fejezetben
olvashatunk többet.
Az Eszközkezelő a következő lépésekkel hívható elő:
- A Szerkesztés menüből válasszuk a Beállításokat.
- Az Adatvédelem és biztonság kategóriában kattintsunk a Tanúsítványokra. (Ha nem láthatóak az
alkategóriák, az alkategóriák kibontásához kattintsunk duplán az Adatvédelem és biztonság kategóriára.
- A Tanúsítványok panelen kattintsunk az Adatvédelmi eszközök kezelése gombra.
Az Eszközkezelő megjeleníti az összes elérhető PKCS #11 modult, és a modul neve alatt az adott modul által
kezelt adatvédelmi eszközt.
Egy modul vagy eszköz kiválasztása esetén a párbeszédpanel közepén megjelennek a hozzá tartozó információk,
és a jobboldalon bizonyos gombok aktívak lesznek. Általában úgy lehet műveleteket végezni a modullal vagy az
eszközzel, hogy kijelöljük a nevét, és a megfelelő gombra kattintunk.
- Bejelentkezés: bejelentkezés a kijelölt adatvédelmi eszközbe. Miután bejelentkeztünk az
eszközbe, a mesterjelszó megkérdezésének gyakorisága függ az eszközhöz beállított Mesterjelszó lejárata értéktől.
- Kijelentkezés: kijelentkezés a kijelölt adatvédelmi eszközből. Miután kijelentkeztünk az
eszközből, az eszköz és a benne tárolt tanúsítványok nem lesznek elérhetőek a legközelebbi
bejelentkezésig.
- Jelszócsere: a kijelölt adatvédelmi eszköz mesterjelszavának megváltoztatása.
- Betöltés: megjelenik egy párbeszédpanel, amelyben megadható az új PKCS #11 modul neve és
elérhetősége. Az új modul hozzáadása előtt telepítenünk kell a számítógépünkre a modul szoftverét, és ha
szükséges, csatlakoztatnunk kell a megfelelő hardvereszközt. Kövessük a gyártó utasításait.
- Eltávolítás: a kijelölt modul eltávolítása. Ha eltávolítunk egy modult, a modul és a hozzá
tartozó adatvédelmi eszköz nem lesz többé elérhető a böngésző számára.
- FIPS engedélyezése: a FIPS üzemmódot kapcsolja be vagy ki. További információk találhatóak erről
a FIPS üzemmód engedélyezése fejezetben.
2002. június 18.
Copyright © 1994-2002 Netscape Communications Corporation